1. Společnost
  2. Novinky
  3. Sportovni auta 2000GT

2000GT

HISTORIE SPORTOVNÍCH VOZŮ TOYOTA (ČÁST 2)

Toyota 2000GT proslula svojí hvězdnou rolí po boku Seana Conneryho v bondovce "Žiješ jenom dvakrát" z roku 1967. V témže roce dorazila na světovou scénu a dala všem jasně na vědomí, že Toyota neváhá vyzvat ty nejlepší sportovní modely na evropském trhu.

První japonský supersport.

Koncept nové Toyoty kategorie Gran Turismo začal vznikat krátce po Velké ceně Japonska v roce 1964. Do života byl uveden ve spolupráci s firmou Yamaha Motor Co. pod dohledem manažera projektu Šoičiho Saita. Základní zadání bylo jednoduché: ‘udělat vše nezbytné, aby bylo možné Toyotu 2000GT nejen vyrábět, ale aby se tento vůz stal jedním z nejlepších vozů na světě – nebo pokud možno tím úplně nejlepším.’ O rok později se Saitova vize stala skutečností a na autosalonu v Tokiu byl v roce 1965 odhalen prototyp ‘280 A1’.

Díky zaobleným křivkám Toyoty 2000GT, připomínajícím láhev od Coca Coly, a velkým dálkovým světlometům pod plexisklem, snadno rozpoznáme tento model i po více než půlstoletí. Pod dlouhou splývající kapotou se ukrývá nejen špičkový motor, ale i vyklápěcí světlomety, které kvůli lepšímu obtékání vzduchu zůstávají v době nečinnosti sklopené.

Je to čistokrevné GT navržené k radosti každého řidiče. Malá, avšak dokonale tvarovaná kabina s konstrukcí zaměřenou na potřeby řidiče – který v nejvyšším bodě sedí jen 116 cm od povrchu vozovky – je záměrně posunuta směrem dozadu, čímž vozu propůjčuje dokonalé proporce a elegantní postoj, z nějž čiší netrpělivost.

Jízdní schopnosti byly prvotřídní: dvoulitrový řadový šestiválec o výkonu 150 koní dovolil Toyotě 2000GT rozjet se až na 220 km/h a významně se zapsat do historických publikací i v rámci světové scény motoristického sportu. Kromě celé řady rychlostních rekordů, jichž 2000GT dosáhlo – z nichž nejcennější jsou tři světové rekordy a 13 mezinárodních rekordů – se tento vůz těšil z mnoha úspěchů v závodech pořádaných ve Spojených státech a Japonsku, zejména pak v závodu 24 hodin Fuji v roce 1967.

Výroba skončila v roce 1970, po pouhých třech letech, kdy z výrobních linek sjelo 337 vozů 2000GT. Význam tohoto modelu v historii automobilky Toyota dokládá to, jak ovlivnil design novějších kupé značky, např. modelů Supra a GT86. Lepší pochvalu bychom našli jen stěží.

CESTA NEKONČÍ