1. Společnost
  2. Novinky
  3. Toyota Mirai

TOYOTA MIRAI

VŠE, CO POTŘEBUJETE VĚDĚT O NAŠEM NOVÉM MODELU NA VODÍK
Vše, co potřebujete vědět o našem novém modelu na vodík

Mirai – v doslovném překladu z japonštiny „budoucnost“ – předznamenává novou éru automobilů.

Toyota Mirai využívá vodík k výrobě elektřiny a produkuje čistou vodu; vykazuje tak mimořádné ekologické parametry a dokáže nabídnout vše, co od vozu příští generace očekáváte: okamžitě rozpoznatelný design; radost za volantem pramenící ze špičkové ovladatelnosti (díky nízkému těžišti); a dále tichý, ale současně i mohutný zátah zprostředkovaný elektromotorem.

Technologická revoluce

Mirai staví na technologii palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System), která kombinuje palivové články s hybridním pohonem. Její součástí je nová sada palivových článků FC Stack (vlastní technologie Toyoty) a vysokotlaké zásobníky na vodík.

  • Jak to funguje

    Soustava TFCS je energeticky hospodárnější než spalovací motory a za jízdy neprodukuje žádné emise CO2, ani jiné škodlivé látky. Řidiči mohou očekávat stejnou úroveň pohodlí jako u vozů se zážehovým motorem, včetně velkorysé dojezdové vzdálenosti a tankování vodíkového paliva během pouhých tří minut.

    Součástí soustavy jsou vlastní komponenty automobilky Toyota, vč. sady palivových článků Toyota FC Stack, měniče pro zvýšení napětí palivových článků a vysokotlakých zásobníků na vodík.

  • Jakého výkonu dosahuje

    Nová sada palivových článků Toyota FC Stack dosahuje nejvyššího výkonu 114 kW (155 k). Vykazuje přitom výkonová hustota 3,1 kW/l na úrovni světové špičky (tj. 2,2x více než u předchozího modelu Toyota FCHV-adv nabízeného v režimu limitovaného pronájmu).

    Konstruktéři vyvinuli nový kompaktní a vysoce účinný měnič o vysoké kapacitě, jenž zvyšuje napětí generované v článcích Toyota FC Stack na 650 voltů. Díky vyššímu napětí bylo možné zmenšit rozměry elektromotoru i počet palivových článků v sadě Toyota FC Stack, čímž vznikla menší a výkonnější soustava TFCS (Toyota Fuel Cell System) s nižšími celkovými náklady.

Příkladná ovladatelnost, stabilita a tichý chod

V součinnosti s elektromotorem funguje vysoce výkonná soustava Toyota FC Stack s optimální regulací výkonu baterie v zájmu co nejlepších reakcí za všech rychlostí jízdy. Výsledkem je okamžitý nástup točivého momentu po sešlápnutí akceleračního pedálu, kdy bez prodlevy následuje mohutné a zcela hladké zrychlení.

K co nejlepší jízdní stabilitě a cestovnímu pohodlí přispělo umístění klíčových komponent pohonu (vč. soustavy Toyota FC Stack a vysokotlakých zásobníků na vodík) uprostřed pod podlahou, což se odrazilo ve snížení těžiště a skvělém rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Přínosem je i velmi tuhá karoserie, zejména pak v oblasti kolem zavěšení zadních kol.

Úplné zakrytování spodku vozu společně s aerodynamickým tvarováním obrysových světel přispívá ke snížení odporu vzduchu, lepší spotřebě paliva a vyšší jízdní stabilitě. K co nejlepší stabilitě za jízdy v přímém směru napomáhají i stabilizační aerodynamická žebra na bocích zadních sdružených světel.

Na mimořádně nízké hlučnosti se podepsal elektromotor s tichým chodem za všech otáček, ale i pečlivé utěsnění všech partií karoserie s ohledem na nižší aerodynamický hluk, anebo nasazení akusticky pohltivých a izolačních materiálů optimálně uspořádaných kolem kabiny, včetně použití zvukově izolačního čelního skla a skel dveří.

V režimu podpory brzdění (BS) se účinně využívá rekuperační brzdění a zlepšuje výkonnost brzdové soustavy v situacích, kdy si řidič přeje výrazněji zpomalit, např. v dlouhých sjezdech v horách.

 

Vodíková budoucnost

Potřeba hledání alternativ k fosilním palivům je zřejmá a zcela reálná – a v Toyotě jsme toho názoru, že správnou cestou kupředu je vodík. Jde o nejhojněji zastoupený prvek v celém vesmíru. Najdeme jej prakticky ve všem, od vody až po rostliny. Ukrývá dost energie na to, aby mohl dodávat energii našim domácnostem a budovám. A nyní je připraven sloužit i jako palivo v automobilovém průmyslu.

  • Chemická reakce

    Když do Toyoty Mirai natankujete vodík, ukládá se do vysokotlakých zásobníků z uhlíkových vláken. Za jízdy se pak přes sací otvory v maskách chladiče na přídi vozu přivádí okolní vzduch do sady palivových článků, kam putuje i vodík z palivových zásobníků. Zde jednotlivé prvky vstupují do chemické reakce, při které se produkuje elektřina k pohonu vozu. Když sešlápnete pedál akcelerátoru, tato elektřina ze sady palivových článků proudí do elektromotoru – a víte, co je jedinou zplodinou procesu v sadě palivových článků? Voda, která příhodně odchází přes výfuk.

Mirai se od září roku 2015 představí na vybraných evropských trzích (Velká Británie, Německo a Dánsko).

Budoucnost je již zde a nese jméno Mirai…

 

Galerie