12. 5. 2025
Toyota Corona patří k nejvýznamnějším vozům japonské automobilky. Díky tomuto modelu se Toyota už v roce 1957 stala symbolem spolehlivosti, pokroku a pohodlí. Corona ale sehrála klíčovou roli také při motorizaci celého Japonska. Teď ji čeká další kapitola – vydá se na cestu s konvojem veteránů, který míří z Prahy až na Expo 2025 do japonské Ósaky, a bude ho doprovázet až do bulharské Sofie.
Dočkala se celkem jedenácti generací. Ta úplně první Toyota Corona byla představena světu v roce 1957 jako odpověď na rostoucí poptávku po spolehlivých a dostupných vozech pro střední třídu. Byla navržena jako konkurence modelům Prince Skyline a Datsun Bluebird. První generace s označením T10 nabízela jednoduchý, ale odolný design, který se rychle stal populárním mezi japonskými zákazníky. Díky tomuto úspěchu začal export modelu hned v následujícím roce a brzy si Coronu oblíbili řidiči ze 140 zemí světa.
První hardtop v Japonsku
Třetí generace, která přišla na trh v 60. letech, nabídla poprvé dvoudveřovou hardtop verzi, čímž se přiblížila i mladším zákazníkům a zároveň do Japonska přivedla úplně nový typ vozu. Toyota Corona s hardtop karoserií se v červenci roku 1965 stala prvním japonským vozem, který tento design nabídl. Do té doby byly hardtopy běžné hlavně v USA a Evropě, takže šlo o významný milník pro japonský automobilový průmysl. Toyota tak také ukázala, že umí reagovat na měnící se preference zákazníků, kteří chtěli nejen praktické, ale i stylové vozy s nádechem luxusu a sportovního charakteru.
Čtvrtá generace pak v roce 1970 přinesla větší dvoulitrový motor a pokročilé bezpečnostní prvky, jako byly deformační zóny a bezpečnostní pásy. V 80. letech už byla Toyota Corona jedním z nejrespektovanějších modelů nejen v Japonsku, ale i na zahraničních trzích. Spolehlivost, nízké provozní náklady a důraz na kvalitu ji učinily oblíbenou volbou mezi rodinnými vozy i služebními sedany.