1. Společnost
  2. Novinky
  3. Příběh modelu RAV4

Příběh modelu RAV4

Vůz, který změnil pravidla

U většiny inovací by vás jistě zajímalo, proč na ně někdo nepřišel již mnohem dříve. Ve zpětném pohledu se nám tyto převratné věci zdají být samozřejmostí. Vemte si například miniaturní MP3 přehrávač ve své kapse se stovkami alb k přehrání nebo kameru ve svém mobilním telefonu, která ve vás vyvolala vášeň po fotografování, o níž jste doposud nevěděli.

Na tokijském autosalonu v roce 1989 představila Toyota světu zcela nový koncept automobilu a toho dne se vlastně zrodil model RAV (Recreational Active Vehicle) s pohonem všech kol.

Dnes známe a obdivujeme tento automobil pod označením Toyota RAV4.
  • První kompaktní SUV

    Předtím, než se tento vůz objevil, se zdálo, že lidé jsou vcelku spokojeni s možnostmi, které by jim měl poskytnout jejich příští automobil. Možná by to měl být kompaktní sedan či hatchback, v případě, že by to měl být vůz do všech povětrnostních podmínek, se naskýtala možnost volby mnoha velkých automobilů s pohonem 4x4.

    Jakmile se v květnu roku 1994 objevil na trhu nový model RAV4, otevřely se před veřejností nové možnosti volby. Takřka přes noc vytvořila Toyota svým kompaktním crossoverem SUV zcela nový segment vozidel.

Nyní si můžete užít to nejlepší z obou světů. Praktický vůz se samonosnou karoserií poskytující komfort čtyřem cestujícím a perfektní dynamiku a jízdní vlastnosti klasického cestovního modelu. Pokud vjedete do terénu či se zhorší počasí, ihned oceníte vyšší polohu za volantem, průchodnost vozu po nezpevněných komunikacích a vyšší světlou výšku velkého off-roadu s pohonem 4x4.

Byl to ihned velký hit. Lidé milovali to, jak RAV4 vypadá a jak se řídí. Osobitý vzhled vozu s výraznými pryžovými ochrannými lištami a výkonný 16ventilový dvoulitrový motor poskytující akceleraci srovnatelnou s rychlým hatchbackem zabodovaly. Toyota musela brzy naplánovat zdvojnásobení produkce, aby mohla uspokojit poptávku zákazníků.


Rozšíření modelové řady

Model RAV4 se nejdříve představil s třídveřovou karoserií, modelová řada se ovšem o dva roky později (1996) rozšířila o pětidveřovou verzi, která byla vybavena shodným dvoulitrovým motorem, jenž byl nabízen buď s pětistupňovou manuální převodovkou, nebo se čtyřstupňovým automatem.

V roce 1998 se představila souběžně s lehkým faceliftem vozu zatím jediná soft-top verze modelu RAV4. Tento otevřený zábavný vůz sice oslovil milovníky jízdy pod širým nebem, jednalo se však pouze o krátkodobý přírůstek v rodině vozů RAV4. V nové generaci modelové řady RAV4 se již takto koncipovaný vůz neobjevil.

  • Nové století, nové modely

    Druhá generace RAV4 se zrodila v roce 2000 do již mnohem nabitějšího segmentu trhu. Mnozí automobiloví výrobci se nechali inspirovat úspěchem modelu RAV4 a kopírovali jeho formát. Nový model přijal výzvu k souboji o trh a těžil především z unikátních komponentů, které byly vyrobeny výhradně pro řadu RAV4, a z prostornější a tužší karoserie, která zaručovala lepší jízdní vlastnosti a nižší úroveň hluku přenášeného do interiéru vozu.

V roce 2006 se objevila na trhu třetí generace modelové řady RAV4, byla dospělejší, vyspělejší a odrážela snahu automobilky i nadále si udržet vedoucí pozici v daném vysoce konkurenčním segmentu trhu. Podobně jako u předchozí generace zesílená a tužší karoserie tlumila hluk a vibrace, ovšem nejmarkantnější změnou bylo zavedení variabilního pohonu všech kol. Ten kombinoval poprvé v tomto segmentu trakční a stabilizační systém v jeden celek, a na rozdíl od permanentního pohonu 4x4 zajišťoval nižší spotřebu paliva a nižší emise ve výfukových plynech.
Elektrický pohon

Po úspěšné premiéře plně elektrické první generace RAV4 v roce 1997 určené výhradně pro Kalifornii, přinesla spolupráce mezi společností Tesla Motors a Technickým centrem Toyota v Michiganu velký třesk v podobě sériového modelu RAV4 EV (zatím určený jen pro USA), vyráběného v rámci joint-venture. Tento vůz splňující přísný kalifornský program nulových emisí a prodávaný výhradně leasingovým společnostem je vybaven moderním lithio-iontovým akumulátorem, elektromotorem o výkonu 154 koní a disponuje dojezdem až 190 kilometrů. Jedná se o skutečný technický úspěch dané doby.

  • Pocit originality

    Poslední čtvrtá generace modelové řady RAV4 se představila na jaře roku 2013 a bez nadsázky lze říci, že vůz vyzrál postupem doby do krásy. Nový design exteriéru nenechává nikoho na pochybách, že se stále jedná o model RAV4, je však mnohem uhlazenější a kultivovanější a kamkoliv s ním přijedete, vyvolává pocit originality.

  • Stejně hravá DNA původního prvního modelu se odráží při řízení nové verze RAV4 a je jedno, zda se proplétáte ulicemi města či jedete terénem. Požitek z jízdy cítíte přímo v srdci.

    Nový prémiový interiér společně s vyspělými elektronickými systémy, jakým je například systém Integrated Dynamic Drive System, který přizpůsobuje reakci řízení a odpružení stavu vozovky, po níž se pohybujete, ve vás navodí pocit mimořádného komfortu. V novém modelu RAV4 se vždy budete cítit jako ve voze mnohem vyšší cenové kategorie.
Před více než 20 lety změnil model RAV4 nazírání lidí na automobil pro každodenní využití. Okamžitě poskytl řidičům svobodu a flexibilitu, kterou by v té době mohli očekávat pouze od větších a mnohem dražších automobilů. Již se nerozmýšleli, zda si mají koupit tradiční sedan, variabilní hatchback či spolehlivý vůz s pohonem 4x4 - jednoduše se mohli rozhodnout pro RAV4.

Originální SUV, s nímž můžete jet kamkoliv...